Talent om te kunnen tekenen zit in je genen, hiermee veroverde ik in 1962 een studieplek op de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten. Na de Academie maakte ik een keuze om me bezig te houden met het creëren van reclamecampagnes en verschoof mijn tekentalent naar de achtergrond. Maar de passie blijft en de aantrekkingskracht kreeg een nieuwe impuls met de ontwikkeling om op de iPad te tekenen.
M’n fascinatie om hierop realistische portretten te vervaardigen begon pas in 2019 en na het oefenen van enkele portretten kreeg m’n foto-realistische werkwijze steeds meer uitstraling. Ik ben dus pas bezig. Je denkt naar een foto te kijken, ..maar wat je ziet is gedetailleerd puur tekenwerk gemaakt met een Apple Pencil.
‘Photographic by pencil’ dus. Minutieus werk met veel geduld dat wel, ..maar deze eigenschappen van perfectie heb ik gelukkig ook in m’n genen…
(lees verder onder de afbeeldingen)
Als kind kreeg m’n tekentalent al aandacht. Jaren later in 1962 veroverde ik hiermee een studieplek op de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten, tegenwoordig Willem de Kooning Academie.
Je mag dan wel talent hebben.. succes als kunstenaar kwam niet aan bod, want er moest gewerkt worden, ..zo ging dat in die jaren. Verschillende studio’s in de reclamewereld gaven me inzichten welke mogelijkheden je had als beeldend creatief medewerker.
De economie was groeiend, de vraag naar creatieve mensen in de reclamewereld was groot en in februari 1974 starte ik samen met een aantal collega’s het creatieve team ‘Artworkshop’ in Rotterdam, later werd deze naam afgekort naar AWS. Een reclamestudio voor concepten en uitvoering in reclame-campagnes. Als oprichter en Art Director kregen we later erkenning met dit succesvol besluit, want in het rijtje vaste klanten kon je o.a. bedrijven en instellingen vinden als Heineken, NRC, Algemeen Dagblad, Reaal verzekering, SNS bank, Goudse verzekeringen, NEI Nederlands Economisch Instituut, Multi Vastgoed, Redevco (het vastgoed concern van de familie Brenninkmeijer) en AM Wonen om maar even enkele bekende namen te noemen. Een hectische tijd waarmee we met een groot team dagelijks veel energie moesten stoppen om aan de vraag te kunnen voldoen.
De grootste verandering in het produceren van creatief werk was de komst van de Apple IIfx computer in 1990, als een van de eersten in Nederland werd besloten hiermee te gaan werken. Eigenlijk een historisch feit, want het gebruik van een computer in grafische toepassingen werd voor het eerst mogelijk gemaakt door dit ontwerp van Steve Jobs.
In dat zelfde jaar kwam de allereerste Photoshop versie 1.0 uit voor de Apple. Als echte pioniers gingen wij hiermee aan de slag. Cursussen waren er nog niet, je moest het dus zelf ontdekken. Het digitale tijdperk was hiermee begonnen, toen nog een totaal onbekend begrip. Nu we dertig jaar verder zijn, is het inmiddels zo vanzelfsprekend dat beeldcreaties voornamelijk uit de computer rollen.
Met de val van de economie in 2009 kwam er ook een einde aan het turbulente wereldje van AWS die de afgelopen 35 jaar onafgebroken aan bod zijn geweest. Een nieuw partnerschap ontstond bij DUS, het creative bureau Dutch Universal Studio van Linda Zoon waarmee ik sinds 1999 een relatie mee heb.
Ook kwam er weer tijd vrij voor fotografie, digitale bewerkingen en creatief schilderen. Maar de echte nieuwe dimensie van werken ontstond in 2019 met de ontdekking dat een iPad heel geschikt is om portretten op te schetsen. In het begin was het het even wennen, maar na een half jaartje oefenen was een zeer realistisch resultaat haalbaar.
M’n talent waarmee de toelating op de Academie in 1962 mogelijk werd, kreeg nu eindelijk de kans zich te ontwikkelen. Digitaal werken geeft veel mogelijkheden die op analoge wijze niet vergelijkbaar zijn, maar het mooiste is wel een complete studio in zakformaat die overal inzetbaar is.
Een van de bekendste kunstenaars van deze tijd als David Hockney (1937) ontdekte dit ook (leeftijd speelt dus geen rol) en maakte indrukwekkende museale werken, die ook op de iPad zijn vervaardigd. Deze werden in 2019 op groot formaat tentoongesteld in het van Gogh museum in Amsterdam en later in 2021 Brussel in Bozar. Beide tentoonstellingen fascineerde mij, de kennis in digitaal werken had ik sinds 1990, ermee werken was voor mij slechts een kleine stap meer.
Eigenlijk was de aantrekkingskracht van realistisch werken al merkbaar op de Academie. Het had alleen toen niet m’n aandacht, wel dat perfectionisme altijd aanwezig was. Minutieus stipjes, vlakjes en streepjes plaatsen is de techniek die me fascineert. Photography by pencil, ..je denkt naar een foto te kijken, ..maar wat je ziet is gedetailleerd puur tekenwerk gemaakt met een Apple pencil.